Black Friday

Jak przygotowujemy się do dnia zwanego Black Friday.



black friday _18.jpg

W Polsce dzień zwany Black Friday obchodzony jest od niedawna, w związku z czym ciężko jest mówić o doświadczeniach związanych z tym świętem odnoszących do naszego rodzimego rynku. Inaczej jest w przypadku Stanów Zjednoczonych, albowiem Black Friday obchodzony jest tam od ponad 70 lat. Dzień ten kojarzony jest z wielkim szczęściem, a przynajmniej dla wszystkich amatorów zakupów, którzy tego dnia mogą trafić na okazje życia.

Black Friday, czyli Czarny Piątek obchodzony jest po Dniu Dziękczynienia (w tym roku przypada na 25 listopada) i jest amerykańskim świętem zakupów. Tego dnia każdego obywatela USA ogarnia zakupowe szaleństwo. Ludzie zamieniają się w prawdziwych łowców okazji, a zdobycie wymarzonego produktu w promocji niekiedy staje się misją strategiczną do zrealizowania. Klienci skłonni są stać nawet 24 godziny w długiej kolejce pod ulubionym sklepem, aby zapolować na specjalne okazje. Pod butikami znanych marek dochodzi do dantejskich scen, bójek, czy przepychanek. Każdy tego dnia chce osiągnąć swój cel, zdobyć modowe skarby, upatrzone wcześniej produkty, za niewyobrażalnie niską cenę. W eleganckich butikach rzadko można być świadkiem agresywnych sytuacji, ale tego dnia nie obowiązują żadne reguły. Czasem nawet nie liczy się co wpadnie w ręce łowcy okazji, produkty te często pozostają w ich szafie jedynie trofeum po morderczej walce.

Podobnie jak w przypadku innych tradycji, również Black Friday zakorzenia się stopniowo w europejskiej kulturze. Wiele sklepów przygotowuje specjalne oferty dla swoich klientów, chociaż prawdziwa gratka dla amatorów zakupów pojawia się w internecie. W dobie rozwijających się sklepów online, granice przestają istnieć, a oferowane w USA produkty w promocyjnych cenach dostępne są dla klientów z całego świata. Plusem internetowego handlu jest komfort i wygoda. Minusem może być fakt, że nie wszystkie sklepy internetowe oferują wysyłkę swoich towarów za granicę. Kupując w internecie unikamy wielogodzinnych maratonów po sklepach, przepychanek i kolejek do kasy, a oferty proponowane klientom przez sklepy prowadzące sprzedaż internetową bywają naprawdę atrakcyjne.

Black Friday jest ponadto dniem, w którym handlowcy osiągają ogromne zyski. Nic zatem dziwnego, że sklepy prześcigają się w pogoni za klientami, przekonując wszystkich, że to właśnie oni mają najkorzystniejsze promocje. Bardzo często oferują darmowe słodkie poczęstunki, mapki z rozstawieniem towarów a niektóre duże sieci handlowe czy sklepy aby uniknąć natłoku ludzi w piątek, otwierają drzwi klientom już w czwartek około godziny 18-tej. Im więcej oferowanych atrakcji i promocji, tym więcej klientów. W tym szczególnym dniu wiele firm nadrabia całoroczne straty finansowe. Średnio każdego roku kupujący wydają około 60 miliardów dolarów. Bez wątpienia generuje to ogromny zysk dla właścicieli sklepów.

Chociaż wielkie święto wyprzedaży nie jest z założenia dniem wolnym od pracy to wielu pracodawców z powodu Święta Dziękczynienia, ale przede wszystkim Czarnego Piątku, daje swoim pracownikom wolny długi weekend na jak najlepsze wykorzystanie tego czasu. Często zdarza się, że Amerykanie rozpoczynają szał zakupowy nie kończąc nawet czwartkowej uczty dziękczynnej. Kolejki przed sklepami potrafią tworzyć się już w środku nocy, a niektórzy najwięksi zwolennicy zakupowego szaleństwa rozstawiają przed sklepami namioty już dzień, dwa wcześniej przed oficjalnym rozpoczęciem święta wyprzedaży.

Przy takim natężeniu ludzi trudno jest uniknąć różnych niespodziewanych wydarzeń. Około 80 milionów mieszkańców USA wychodzi z domu w poszukiwaniu atrakcyjnych ofert, jest to ogromna masa ludzi nad którą ciężko zapanować. W wyniku tego niekiedy dochodzi do bójek o najnowszy model telewizora, czy licznych potyczek słownych z konkurentami do upragnionego produktu.

Coraz więcej Amerykanów decyduje się na zakupy online, które są dużo bardziej bezpieczne, wydajne i prostsze. Po święcie wyprzedaży pojawia się tak zwany Cyber Monday, czyli pierwszy poniedziałek po Black Friday, to dzień w którym sklepy internetowe przygotowują podobne do piątkowych promocje, dla wszystkich tych, którzy nie chcą wychodzić z domu lub nie odnajdują się w tłumie podekscytowanych ludzi. Już ponad 25% Amerykanów korzysta z takiego rozwiązania.


Inne artykuły o Black Friday 2016:




Zapisz się do

Newslettera

Podaj nam swój e-mail, a dowiesz się pierwszy o przecenach i promocjach
Black Friday 2016



Sklepy Black Friday:


Copyright © 2016 Blackfridaynews.pl