Black Friday

Black Friday 2016: największe zniżki na książki.



black friday _29.jpg

Black Friday, czyli święto wyprzedaży kojarzy się zazwyczaj z przesadnym konsumpcjonizmem i głównie z wyprzedażami w sklepach odzieżowych czy obuwniczych. Nic bardziej mylnego, albowiem w tym właśnie dniu również sklepy zajmujące się sprzedażą zupełnie innych towarów również oferują zniżki. Jedną z kategorii produktów cieszących się sporym powodzeniem podczas Black Friday są książki. Jako, że nasz rodzimy rynek odznacza się trendem spadkowym pod względem ilości sprzedawanych corocznie tytułów, dzień wyprzedaży może być świetną okazją aby przyciągnąć do księgarń nowych klientów.

A jak wygląda Polski rynek czytelniczy? Faktyczni czytelnicy, czyli tacy, którzy czytają powyżej sześciu książek rocznie, to w Polsce tylko 11 proc. populacji. Grupa rzeczywistych czytelników, czyli pasjonatów czytania zmienia się niewiele z roku na rok. W ciągu dekady 1994-2004 odsetek rzeczywistych czytelników wynosił 22-24 proc., po roku 2004 odsetek ten zaczął radykalnie spadać aż do osiągnięcia obecnego poziomu. Badania dotyczące czytelnictwa w naszym kraju pokazują zależność pomiędzy czytaniem książek a wiekiem, płcią, wykształceniem czy zamieszkaniem badanych. Odsetek czytelników maleje wraz z wiekiem badanych. Książki czyta 62 proc. nastolatków i ledwie 32 proc. osób sześćdziesięcioletnich i starszych. Czytanie książek deklaruje więcej kobiet niż mężczyzn, kobiety częściej niż mężczyźni wskazywały relaks i rozrywkę, czytelnicy zaś częściej niż czytelniczki preferowali lektury służące ich rozwojowi i poszerzeniu wiedzy o świecie. Poziom czytelnictwa książek rośnie wraz z wykształceniem badanych. Z wyższym wykształceniem szczególnie wyraźnie wiąże się czytelnictwo bardziej systematyczne (od 1 do 6 książek rocznie czyta 30 proc. czytelników ze średnim wykształceniem i 40 proc. - z wyższym, powyżej 6 książek rocznie - tylko 11 proc. badanych ze średnim wykształceniem i 23 proc. z wyższym). Jednak badania pokazują również, że 34 proc. Polaków z wykształceniem wyższym nie przeczytało w ciągu ostatniego roku żadnej książki (przy czym należy zauważyć, że w badaniu książkę zdefiniowano bardzo szeroko, włączając do tej kategorii także albumy, poradniki, encyklopedie, słowniki, a także książki w formie elektronicznej), a 20 proc. w ciągu ostatniego miesiąca nie przeczytało tekstu o objętości trzech stron lub dłuższego artykułu w prasie, 17 proc. nie przypomina sobie, żeby w ciągu ostatniego roku czytało jakąkolwiek prasę.

Książki od pewnego czasu dostępne są także w formie elektronicznej. Nie ma badań w tym względzie, ale można założyć, że czytelnictwo on-line w Internecie bardziej dotyczy informacji prasowych niż czytania książek. Można jednak stwierdzić, iż czytanie książek jako e-booki na stosownych urządzeniach bardzo szybko się rozwija, chociaż obecnie jest to jeszcze niewielka część rynku czytelniczego. Na razie udział e-booków w całym polskim rynku wydawniczym jest niewielki, stanowi zaledwie jeden procent, ale z każdym rokiem rośnie. Nie znaczy to jednak, że Polacy nieczytający książek papierowych przerzucili się na cyfrowe. Tylko 2 proc. osób, które nie czytały w 2014 r. książek papierowych, kiedykolwiek miało w rękach e-booka. Rozwój związany z tego typu książkami nie dotyczy tylko rodzaju samego przekaźnika treści, czyli zamiast papieru ekran e-czytnika, tabletu lub innego urządzenia mobilnego, ale dotyczy również samej treści, która jest wzbogacana dodatkowymi informacjami tekstowymi lub dźwiękowymi.

Jeśli chodzi o ilość wydawanych corocznie w Polsce tytułów, to książki naukowe i akademickie stanowią największą liczbę wydanych tytułów, która w ostatnich latach utrzymuje się na poziomie przekraczającym 40 proc. wszystkich wydanych tytułów w Polsce. Jednakże wielkość sprzedaży w tym segmencie nie przekracza 17 proc. wartości łącznej sprzedaży na rynku. Oznacza to, że nakłady tych tytułów są niskie (są to głównie publikacje niskonakładowe),a ich ceny nie są wysokie. W tym sektorze działają dwie grupy wydawców: wydawnictwa uczelniane, które funkcjonują (poza jednym wyjątkiem) w strukturach uczelni wyższych oraz wydawnictwa komercyjne, wśród których jest duża liczba mikrowydawnictw. W dalszym ciągu duży jest rynek dla wydawców podręczników szkolnych, szczególnie w ostatnim okresie, gdy nastąpiły zmiany programowe wymagające nowych podręczników.


Inne artykuły o Zniżki Black Friday w Polsce 2016:




Zapisz się do

Newslettera

Podaj nam swój e-mail, a dowiesz się pierwszy o przecenach i promocjach
Black Friday 2016



Sklepy Black Friday:


Copyright © 2016 Blackfridaynews.pl